كارآموزي در ايران خودرو
دسته بندي :
پروژه های کارآموزی »
رشته مکانیک (کارآموزی_و_گزارشات)
مقدمه 1
دانستنيهاي فني
خودروهاي انژكتوري 2
دانستنيهاي عمومي
خودرو 3
انژكتور چيست و
سيستم سوخت رساني انژكتوري چگونه كار مي كند؟ 4
اجراء سيستم سوخت
رساني انژكتوري 7
ECU و سيستم جرقه زني 11
Air bag 11
انواع سيستمهاي
جرقه زني پلاتيني و ترانزيستوري 13
شبكه مالتي بر روي
خودروهاي پژو 18
عيب يابي موتور 20
عملكرد ياتاقانها
و روغنكاري در موتور 28
جلوگيري از چرخش
ياتاقان 34
خصوصيات مواد مورد
استفاده در ياتاقان 37
ABS 39
ABS در خودروهاي سنگين 46
ABS در شركت هاي بزرگ 49
انواع ترمز و عمل
آنها 50
ترمز خلايي و
هيدروكلسي - هيز 58
طرز كار دستگاه در
موقع ترمز كردن 59
مقدمه :
شركت ايران خودرو
در واقع پيكان
اولين تجربه ايران از توليد خودرو انبوه بود در ابتدا كليه قطعات اين خودرو از
تالبوت انگلستان خريداري و فقط در ايران عمليات مونتاژ ، جوشكاري و رنگ آميزي روي
ان صورت مي گرفت . از سال 1347 ايران خودرو ساخت بسياري از قطعات از جمله قالب
اتاق ، بدنه و درب ها و صندلي و …. را در ايران آغاز كرده و تا جايي پيش رفت كه هم اكنون 98 در صد
آن را در داخل كشور مي سازد اين خودرو طي سه دهه عمر خود در ايران د رمدلهاي كار ،
دولوكس ، تاكسي ، جوانان ، وانت و استيشن توليد شده است . از ديگر توليدات ايران
خودرو ناسيونال خودرو سواري هيلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زيادي به پيكان
داشته و فقط طي سالهاي 57-55 توليد شد .
در نهايت پس از
جنگ و در سالهاي 65 خط توليد پيكان كلاً از تالبوت خريداري و به ايران انتقال يافت
و اكنون نيز توليد مي شود . اما از سوي ديگر شركت ايران خودرو كه در اواسط 50
درنظر داشت تا خط توليد پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ اين تصميم را تا
سال 99 به عقب انداخته بود و با پايان جنگ همكاريهاي گسترده اي را با پژو آغاز كرد
و در سال 69 اين خودرو با همكاري پژو و دو محصول پيكان 1800 با موتور پژو 405 و
پژو 405 GL
كه به عنوان خودرو سال 1987 جايگزين پژو 405 GL شد . ايران خوردو
در سال 77 پيكان آردي با تركيب موتور پيكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78
پيشرفته ترين خودرو و توليديش يعني پرشيا را به همراه استيشن 405 GLX
به بازار به عرضه كرد و همچنين در سال 70 تعدادي محدود پژو 205 به طور آزاميشي
توليد كرد . و در ادامه فعاليتهاي خود خودروي ملي سمند را در اواسط سال 80 در عيد
سعيد غدير خم به وسيله رئيس جمهور خط توليد آن افتتاح شد و در اوايل 81 سري جديد
آن به بازار عرضه شد .
دانستنيهاي فني
خودروهاي انژكتوري :
- توصيه مي شود در خودروهاي پيكان
انژكتوري ، حداقل بنزين در باك 10 ليتر
مي باشد .
- در خصوص تنظيمات موتور و سيستم سوخت
رساني حتماً به نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو مراجعه و تز مراجعه به تعميركارهاي
متفرقه خوددداري گردد .
- در صورت عدم روشن شدن خودرو در هنگام
برخورد با موانع ، تصادف و يا افتادن در چاله هاي نسبتاً عميق از عملكرد سوئيچ
انرسي (در محفظه موتور و برروي گلگير به رنگهاي نارنجي يا مشكي ) اطمينان حاصل
نموده و در صورت قطعي ، با فشردن آن اتصال برقرار نمائيد.
- قبل از استارت زدن ، پس از چرخاندن سوئيچ به
مرحله دوم به مدت سه الي پنچ ثانيه سوئيچ را در حالت باز قرار داده تا پمپ بنزين
عمل نمايد و سپس موتور را روشن نماييد .
- از اضافه كردن هر نوع تجهيزات جانبي از قبيل
دزدگير هاي غير استارندارد ، لامپ ، بوق ، تلوزيون و توسط … توسط افراد غير متخصص بر روي خودرو جداً خودداري فرمائيد .
دانستنيهاي عمومي
خودرو :
· فشار كم باد لاستيكهاي ايمني راننده و
طول عمر لاستيك ها را كاهش و مصرف سوخت را افزايش مي دهد ، در صورت ناميزان بودن
باد لاستيك ها سايش در نقاط مختلف آن مشاهده مي گردد .
· از تخليه ضديخ در فصول گرم سال جدا
خودداري نموده ومايع خنك كننده را هر دو سال يك بار تعويض نمائيد .
· از سوراخ نمودن فيلتر هوا جهت ورود
بهتر هوا به موتور خودداري شود .
· استارت نمي بايست بيشتر از 15 ثانيه
درگير شود ، 20 ثانيه صبر نمود تا باتري براي استارت مجدد آماده شود .
· روغن ترمز را سالي يك بار و ترجيحاً
در فصل بهار تعويض نمائيد .
· از بسته شدن صحيح در پوش رادياتور
اطمينان حاصل نمائيد .
· در هنگام توقف لحظه اي (پشت چراغ قرمز
و يا ترافيك ) دنده را خلاص نموده و از نگهداشتن كلاج خودداري نمائيد .
· پس از پيمودن مسيرهاي طولاني موتور را
فوراً خاموش نكنيد .