دانلود تحقیق آيا طبيب ضامن است
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
آيا طبيب ضامن است؟
حبيب الله طاهرى
اشاره
در
شريعت اسلام فراگيرى علوم مورد نياز جامعه از قبيل علم طب واجب كفايى بوده
و بر تمامى كسانى كه توان و امكانات و زمينه تحصيل چنين علمى را دارند
واجب است تا حد رفع نياز، آن را فراگيرند و نياز جامعه را برطرف كنند.
در
دستورات اسلامى به بهداشت و امور پزشكى توجه خاصى مبذول شده و بهداشت از
ارزش والايى برخوردار است تا جايى كه «علم الابدان» در كنار «علم
الاديان» قرار مىگيرد چنانكه رسولخدا«صلى الله عليه وآله وسلم» فرمود:
«العلم علمان: علم الابدان و علم الاديان.» (2)
از سويى بر
بيماران واجب است در صورت ابتلا به امراضى كه اگر به طبيب مراجعه نكنند
ممكن است موجب هلاكت آنان و يا نقص عضو و يا قوه اى از قواى جسمانى آنان
گردد، به طبيب مراجعه و خود را معالجه كنند و حق تعلل و كوتاهى را ندارند.
دليل اين مطلب، حديث: لا ضرر و لاضرار.» (3) و آيه: «و لا تلقوا بايديكم
الى التهلكه» (بقره / 195) و احاديثى ديگر از قبيل: «تداووا فان الذى انزل
الداء انزل الدواء.» و «ان موسى عليه السلام مرض فعاده بنو اسرائيل و
وصفواها له دواء فامتنع منه، فاوحى الله اليه ان الله يامره بذلك و الا لم
يشغه» (4) و رواياتى ديگر كه نياز به نقل همه آنها نيست.
از سوى
ديگر بر طبيب نيز علاج امراضى كه اگر از معالجه آن امتناع نمايد، موجب
هلاكتيا نقص عضو و قواى جسمانى مىگردد، واجب است و امتناع و خوددارى از
علاج علاوه بر حرمت، ضمان نيز دارد. در حديثى ابان بن تغلب از امام صادق
عليه السلام نقل مىكند كه آن حضرت فرمود: عيسى مسيح عليه السلام چنين
مىفرمود: اگر طبيبى مداواى مجروحى را ترك كند (يعنى از معالجه جراحات بدن
مريض به هر دليلى امتناع ورزد) با وارد كننده جرح، شريك است چرا كه شخص
وارد كننده جرح قصد فساد (و آزار رسانى) مجروح را داشته است و آن كسى هم كه
توانايى مداوا را دارد ولى از معالج امتناع مىورزد فساد او را طالب است،
(5) يعنى همانطورى كه وارد كننده جرح مقصر و ضامن است، طبيب ممتنع نيز ضامن
است. بنابراين طبيب حق امتناع از معالجه را ندارد.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ، قابل ویرایش در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات :25