فایل مدلسازی عددی نفوذ امواج به داخل بنادر و بررسی آرامش حوضچه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته عمران و نقشه برداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.
بندر دیر در استان بوشهر که بهعنوان بزرگترین بندر صیادی ایران شناخته می¬شود، پس از توسعه در سال 90 و احداث موجشکن جدید، دچار مشکل نفوذ موج و تلاطم حوضچه شد و مشکلات و حوادثی در این بندر به وجود آمد. علت بروز این پدیده تغییر دهانه ورودی بندر از غرب به جنوب شرقی و در پی آن نفوذ امواج و ایجاد تلاطم در حوضچه می¬باشد. در این تحقیق، بررسی نفوذ موج به بندر در پی تغییر پلان بندر با استفاده از مدل¬سازی عددی و با استفاده از ماژول BW نرمافزار MIKE 21 مورد بررسی قرار گرفت. بر پایه نتایج حاصل از این مدل¬سازی، در شرایط کلی امواج نفوذی به بندر که از جهات شرق تا جنوب می¬تابند، تهدیدی برای آرامش حوضچه بندر به شمار نمی¬روند و تنها در مواقع طوفانی که ممکن است امواجی به بزرگی 1/2 متر از جهت جنوب شرق تابیده شوند، آرامش حوضچه بندر به ¬هم خورده و تلاطم بیشازحد مجاز در بندر ایجاد می¬شود. ارتفاع امواج در شرایط حوضچه متلاطم به بیش از 40 سانتی¬متر می¬رسد و این شرایط خطری برای شناور¬های پهلوگرفته و در حال پهلوگیری محسوب می¬گردد. این مسئله در نواحی نزدیک به دهانه ورودی بندر اهمیت دوچندان پیدا می¬کند؛ چون ارتفاع امواج در این نواحی به بیش از 5/1 متر رسیده و احتمال بروز آسیب¬¬های شدید برای شناور¬های در حال تردد در این نواحی بسیار بالاست. با توجه به معیار¬های آرامش حوضچه و نظر به فراوانی بسیار ناچیز این امواج در سال، در حالت کلی میزان آرامش حوضچه این بندر در حد کافی و بیش از 5/97 درصد اوقات سال است. بااینحال برای شرایط طوفانی توصیه می¬شود با اطلاع¬رسانی به¬موقع این شرایط از سوی مسئولین محلی، از تردد شناور¬ها در نواحی نزدیک به دهانه ورودی بندر، جلوگیری به عمل آید.
کلمات کلیدی: بندر دیر، تلاطم بندر، نفوذ موج، دهانه ورودی بندر، معادلات بوسینسک، MIKE 21
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه.....................................................................................................................................................2
1-2. معرفی مسئله........................................................................................................................................3
1-2-1. آرامش و تلاطم در درون لنگرگاه...........................................................................................3
1-2-2. ارزیابی آرامش لنگرگاه.............................................................................................................3
1-2-3. معرفی بندر دیر.........................................................................................................................5
1-2-3-1. موقعیت جغرافیایی.......................................................................................................5
1-2-3-2. بندر دیر از گذشته تاکنون...........................................................................................6
1-3. هدف پژوهش حاضر..........................................................................................................................11
1-4. فرضیات و روش انجام تحقیق.........................................................................................................11
1-5. ساختار پایاننامه...............................................................................................................................12
فصل دوم: مروری بر سابقه مطالعات
2-1. مقدمه..................................................................................................................................................14
2-2. مطالعات مرتبط با انواع معادلات موج..........................................................................................14
2-2-1. مطالعات موج آب کمعمق....................................................................................................17
2-3. مطالعات مرتبط با شبیهسازی امواج در بنادر.............................................................................19
2-4. جمعبندی سابقه مطالعات..............................................................................................................29
فصل سوم: مبانی شبیهسازی عددی
3-1. مقدمه..................................................................................................................................................31
3-2. مشخصات محدوده شبیه-سازی......................................................................................................32
3-3. مطالعات اولیه مورد¬نیاز برای شبیه-سازی....................................................................................33
3-3-1. مطالعات باد............................................................................................................................33
3-3-1-1. باد¬های ساحلی...........................................................................................................33
3-3-1-2. باد شمال.....................................................................................................................34
3-3-1-3. باد شمال شرقی.........................................................................................................34
3-3-1-4. باد قوس.......................................................................................................................34
3-3-1-5. بادهای جنوبی............................................................................................................34
3-3-1-6. منابع اطلاعاتی موجود..............................................................................................35
3-3-1-6-1. ایستگاه¬های هواشناسی.................................................................................35
3-3-1-6-2. اطلاعات ماهواره Quickscat.......................................................................36
3-3-1-6-3. اطلاعات مدل ECMWF..............................................................................37
3-3-1-7. ارزیابی و انتخاب گلباد مبنای مطالعات................................................................38
3-3-2. مطالعات امواج........................................................................................................................39
3-3-2-1. وضعیت کلی امواج در خلیجفارس و دریای عمان..............................................39
3-3-2-2. منابع دقیق¬تر برای تعیین مشخصات امواج منطقه طرح..................................40
3-4. انتخاب مدل عددی...........................................................................................................................43
3-4-1. معادلات حاکم در مدل کلاسیک MIKE 21 BW.......................................................45
3-4-2. معادلات حاکم در مدل پیشرفته MIKE 21 BW........................................................47
فصل چهارم: شبیه¬سازی عددی و اجرای مدل
4-1. مقدمه..................................................................................................................................................51
4-2. ایجاد هندسه بندر و کرانه-ها..........................................................................................................51
4-3. اعمال شرایط مرزی.........................................................................................................................53
4-3-1. مرز¬های انعکاس¬دهنده کامل موج.....................................................................................54
4-3-2. سازه¬های متخلخل................................................................................................................55
4-3-3. لایه جذبکننده موج...........................................................................................................57
4-3-4. مرز¬های تولید موج................................................................................................................59
4-4. انتخاب پارامتر¬های محاسباتی........................................................................................................60
فصل پنجم: بررسی نتایج شبیه¬سازی عددی
5-1. مقدمه..................................................................................................................................................63
5-2. نتایج مدلسازی برای امواج در جهت SE.....................................................................................63
5-3. نتایج مدلسازی برای امواج در جهت SSE................................................................................67
5-4. نتایج مدلسازی برای امواج در جهت ESE...............................................................................70
5-5. تحلیل و ارزیابی نتایج حاصل از مدل-سازی................................................................................74
5-6. نتایج مدلسازی تفرق امواج برای شرایط طوفانی در جهت WSW.....................................75
5-7. نتایج مدلسازی برای شرایط طوفانی امواج در جهت SE..........................................................79
فصل ششم: نتیجه¬گیری و پیشنهادها
6-1. جمع¬بندی نتایج.................................................................................................................................86
6-2. پیشنهاد¬هایی برای ادامه پژوهش....................................................................................................87
فهرست منابع و مآخذ
الف- منابع فارسی.......................................................................................................................................89
ب- منابع انگلیسی......................................................................................................................................89
ج- منابع اینترنتی.......................................................................................................................................91
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-1: حد ارتفاع موج در حوضچه آرامش برای جابهجایی کالا.......................................................5
جدول 2-1: طبقهبندی امواج آب به لحاظ عمق........................................................................................19
جدول 2-2: مشخصات امواج فراساحلی مورداستفاده برای مدلسازی و ماکزیمم ارتفاع مشخصه مجاز موج داخل لنگرگاه...................................................................................................................................21
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 1-1: موقعیت بندر دیر...............................................................................................................................6
شکل 1-2: جانمایی بخشهای مختلف بندر دیر، مربوط به سال 2008.....................................................7
شکل 1-3: شیوه قرارگیری اسکلههای مختلف بندر دیر در حوضچههای صیادی و تجاری....................8
شکل 1-4: بندر دیر و رودخانه فصلی موجود در کرانه غربی آن، تیرماه 89...............................................9
شکل 1-5: موجشکن جدید در حال ساخت در بهمنماه سال 89............................................................10
شکل 1-6: پلان بندر دیر پس از توسعه و ساخت موج¬شکن جدید، دیماه سال 92..............................10
شکل 2-1: موقعیت لنگرگاه غربی ناحیه مرکزی بیروت.............................................................................19
شکل 2-2: پلان لنگرگاه غربی ناحیه مرکزی بیروت....................................................................................20
شکل 2-3: طرح مدل فیزیکی لنگرگاه غربی ناحیه مرکزی بیروت...........................................................21
شکل 2-4: مقایسه نتایج مدل عددی و فیزیکی برای بررسی نسبت میان امواج نزدیک شونده کوتاه و امواج بلند در چهار نقطه مشخص.................................................................................................................22
شکل 2-5: طرح حاضر بندر ساینس پرتغال..................................................................................................23
شکل 2-6: طرحهای موردمطالعه بندر ساینس پرتغال...............................................................................24
شکل 2-7: نواحی مشخصشده جهت استخراج ضریب آشفتگی موج......................................................24
شکل 2-8: عمق سنجی مدل BW و طرح قدیم و جدید دهانه ورودی بندر Torsminde...................26
شکل 2-9: شبیهسازی انتشار و انتقال موج، پس از ساخت دهانه ورودی جدید بندر Torsminde....27
شکل 2-10: عمق سنجی مدل بندر Long-Beach....................................................................................27
شکل 2-11: نقشه ارتفاع امواج در نمونهای از نتایج مدل MIKE21 BW..............................................28
شکل 2-12: ارتفاع امواج نفوذ یافته به درون حوضچه در اثر امواج ورودی به ارتفاع 1متر از جهت 150 درجه...........................................................................................................................................................29
شکل 3-1: آبنگاری منطقه موردمطالعه.......................................................................................................32
شکل 3-2: گلباد سالیانه 11 ساله ایستگاه سینوپتیک بندر دیر............................................................35
شکل 3-3: گلباد سالیانه 6 ساله ماهواره Quickscat..................................................................................36
شکل 3-4: گلباد سالیانه 12 ساله حاصل از داده¬های ECMWF..............................................................37
شکل 3-5: گل¬موج سالیانه آب عمیق.............................................................................................................41
شکل 3-6: گل¬موج سالیانه آب کم-عمق.........................................................................................................42
شکل 4-1: نقشه عمق¬سنجی محدوده موردمطالعه.....................................................................................52
شکل 4-2: خشکی¬های مصنوعی در مدل......................................................................................................53
شکل4-3: انعکاس کامل و جزئی موج از یک سازه.........................................................................54
شکل 4-4: مرز¬های انعکاس¬دهنده کامل موج...............................................................................................55
شکل 4-5: مرزهای انعکاس نسبی موج (لایه تخلخل)................................................................................57
شکل 4-6: مرز¬های جذبکننده موج (لایه اسفنجی)..................................................................................58
شکل 4-7: مرز¬های تولید موج در مدل...........................................................................................................60
شکل 5-1: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع جهتی....................................................................................................................................................................64
شکل 5-2: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع جهتی.........................................................................................................................................................64
شکل 5-3: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع تک-جهته.....................................................................................................................................................................65
شکل 5-4: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع تک جهته..................................................................................................................................................65
شکل 5-5: موقعیت نقاط منتخب برای استخراج سری زمانی ارتفاع امواج نفوذ-یافته............................66
شکل 5-6: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع جهتی....................................................................................................................................................................68
شکل 5-7: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع جهتی........................................................................................................................................................68
شکل 5-8: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع تک-جهته..............................................................................................................................................................69
شکل 5-9: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع تک جهته..................................................................................................................................................69
شکل 5-10: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع جهتی....................................................................................................................................................................71
شکل 5-11: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع جهتی........................................................................................................................................................71
شکل 5-12: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع تک-جهته..............................................................................................................................................................72
شکل 5-13: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع تک جهته..................................................................................................................................................72
شکل 5-14: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت WSW با توزیع جهتی....................................................................................................................................................................76
شکل 5-15: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهتWSW
با توزیع جهتی....................................................................................................................................................76
شکل 5-16: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت WSW با توزیع
تک-جهته..............................................................................................................................................................77
شکل 5-17: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهتWSW
با توزیع تک جهته.............................................................................................................................................77
شکل 5-18: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع جهتی....................................................................................................................................................................80
شکل 5-19: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع جهتی........................................................................................................................................................80
شکل 5-20: ارتفاع امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع تک-جهته..............................................................................................................................................................81
شکل 5-21: ضریب آشفتگی امواج نفوذ یافته به بندر برای امواج با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع تک جهته..................................................................................................................................................81
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1: مقایسه ضرایب آشفتگی در نواحی 1 تا 5 برای پریودهای کمتر و بیشتر از 25 ثانیه برای طرحهای مختلف................................................................................................................................................25
نمودار 3-1: سری زمانی ارتفاع امواج سالیانه نقطه¬ای در عمق 7 متری جنوب بندر..............................43
نمودار 5-1: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع جهتی...................................................................................................................................67
نمودار 5-2: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 4/1 متر از جهت SE با توزیع تک-جهته..............................................................................................................................67
نمودار 5-3: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع جهتی................................................................................................................................70
نمودار 5-4: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 4/1 متر از جهت SSE با توزیع تک-جهته...........................................................................................................................70
نمودار 5-5: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع جهتی...............................................................................................................................73
نمودار 5-6: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/1 متر از جهت ESE با توزیع تک-جهته..........................................................................................................................73
نمودار 5-7: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/2 متر از جهت WSW با توزیع جهتی...........................................................................................................................78
نمودار 5-8: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/2 متر
از جهت WSW با توزیع تک-جهته.................................................................................................................78
نمودار 5-9: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع جهتی...................................................................................................................................82
نمودار 5-10: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقاط منتخب برای امواج ورودی با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع تک-جهته.............................................................................................................................82
نمودار 5-11: نتایج سری زمانی ارتفاع امواج در نقطه-ای در دهانه ورودی بندر برای امواج ورودی با ارتفاع 1/2 متر از جهت SE با توزیع جهتی و تک-جهته...............................................................................83
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1. مقدمه
امروزه حدود 90 درصد مبادلات تجارت جهانی از طریق دریاها و بهوسیله کشتیرانی انجام میگیرد و نقش و اهمیت بنادر بهعنوان پایانههای حملونقل دریایی در پاسخگویی به این حجم عظیم از مبادلات کالا و مسافر، بیشازپیش نمایان میشود. در کشورهای همجوار با دریا، سواحل بهعنوان کانون فعالیتهای اقتصادی اعم از تجارت، صنعت، حملونقل کالا و مسافر، فعالیتهای تفریحی و گردشگری، شیلات و پرورش آبزیان محسوب گردیده و در همه حال فرصتهای ایده آلی را برای توسعه اقتصادی و سرمایهگذاریهای کلان فراهم میسازد. وجود قریب به 5800 کیلومتر طول سواحل کشور سبب شده است تا طی دهههای اخیر سرمایهگذاریهای قابلتوجهی در جهت ساخت و توسعه سازهها و تأسیسات ساحلی و دریایی صورت پذیرد و پیشرفتهای قابلتوجه علمی، فنی و اجرایی در زمینه طراحی و ساخت بنادر، احداث سازههای ساحلی نظیر موجشکن، اسکله، ابنیه حفاظتی و تجهیزات دریایی و بندری و سایر تأسیسات ساحلی و فراساحلی، بهنحویکه متضمن تردد ایمن شناورها باشد، حاصل گردد. رفع مشکلات فنی و اجرایی احداث انواع سازههای ساحلی و فراساحلی در محیط دریا و صرف هزینههای هنگفت اینگونه سازهها و تأسیسات مهندسی، اهتمام ویژه به طراحی مهندسی صحیح و مناسب بر طبق ضوابط، استانداردها و معیارهای طراحی را بیشازپیش ضروری میسازد]6[. بندر دیر در استان بوشهر که بزرگ¬ترین بندر صیادی ایران محسوب می¬شود، در پی توسعه آن در سال¬¬های اخیر دچار مشکل نفوذ امواج به حوضچه بندر و تلاطم امواج درون آن شده و مشکلاتی برای تردد و پهلوگیری شناور¬های بندر ایجاد گردید. در این تحقیق با استفاده از مدل¬سازی عددی، نحوه نفوذ امواج به حوضچه بندر و ایجاد تلاطم در آن بررسی می¬شود.
1-2. معرفی مسئله
1-2-1. آرامش و تلاطم در درون لنگرگاه
بنادر برای اینکه بتوانند نقش خود را در انواع مبادلات بین دریا و خشکی به نحوی مطلوب انجام دهند، نیازمند حوضچه آرامشی که در داخل آن امکان پهلوگیری و لنگراندازی ایمن شناورها مهیا باشد، هستند. ایجاد محدودهای امن در مقابل هجوم امواج و جریانهای دریایی و دستیابی به محوطهای آرام جهت پهلوگیری و توقف شناورها ازآنجا ضرورت مییابد که عملیات بارگیری، تخلیه، تعمیرات شناورها و تردد آنها نیاز به سکون نسبی شناور خواهد داشت. در صورت وجود امواج نامطلوب در محدوده پهلوگیری شناور، حرکات ناخواستهای بر شناور تحمیل میگردد که نتیجه آن از بین رفتن شرایط مناسب جهت ارتباط لازم میان شناور و ساحل و نیز احتمال بروز عوارض منفی نظیر آسیبهای جدی بر روی بدنه شناور و یا سازه اسکله خواهد بود. بنابراین در طراحی یک بندرگاه، طراحی یک حوضچه آرامش که نفوذ امواج به داخل آن کنترلشده باشد، ضرورت تام دارد]4[.
آرامش لنگرگاه مسئلهای فوقالعاده پیچیده میباشد که نهفقط عوامل فیزیکی از قبیل امواج، بادها، حرکات کشتی و مقاومت ماشینآلات فعال در برابر باد و موج بلکه عواملی که به قضاوت فردی نیاز دارد ازجمله سهولت ورود و خروج شناورها، پناه کشتیها در آبوهوای طوفانی و شرایط آستانه کار کردن در دریا را نیز شامل میشود. علاوه بر این آرامش لنگرگاه به عوامل اقتصادی از قبیل کارایی عملیات تخلیه و بارگیری کالا، نرخ فعالیت شناورها و هزینه تأسیسات مختلفی که برای بهبود آرامش لنگرگاه موردنیاز است، مربوط میشود]6[. یکی از مهمترین عواملی که به تلاطم امواج در لنگرگاه منتهی شده و اساس تعیین معیاری برای آرامش آن میباشد، امواج نفوذی از ورودی لنگرگاه میباشد.
1-2-2. ارزیابی آرامش لنگرگاه
مرسوم است نرخ وقوع امواج در یک لنگرگاه را بر اساس درصد اوقات و یا تعداد شبانهروزهایی که ارتفاع امواج یا میزان تلاطم از یک حد معین بیشتر میشود، بیان کنند. مقدار حداکثر ارتفاع مجاز موج، که مقادیر بیش از آن ناآرامی محسوب میشود و همچنین حداکثر درصد اوقاتی که ناآرامی حوضچه قابلتحمل و قابل مدیریت تشخیص داده میشود، بستگی به عوامل مختلفی دارد و نمیتوان در این رابطه مقدار آستانهای که در دنیا معتبر باشد، تعیین کرد. مقادیر مناسب برای هر بندر بستگی به نوع کاربری بندر، هدف استفاده از تأسیسات اسکله، نوع و وزن و ابعاد شناورها، روش تخلیه و بارگیری (مثلاً کانتینری یا فله)، دوره تناوب و جهت امواج، زمان لازم برای جدا شدن شناور از اسکله و عوامل دیگر دارد. علاوه بر این فرهنگ و میزان مدیریت پذیری استفادهکنندگان از بندر و میزان امکانات مدیریت بندر هم در تعیین درصد اوقاتی که ناآرامی حوضچه قابلتحمل تشخیص داده میشود، نقش دارند. حتی ممکن است مقادیر مناسب برای قسمتهای مختلف حوضچه یک بندر نیز یکسان نباشند (مثلاً اسکله تخلیه و بارگیری یا پارکینگ). بهعنوان نمونه تعدادی از بنادر صیادی ایران بر اساس حد مجاز ارتفاع موج شاخص برابر با 3/0 متر در مقابل اسکله و 5/0 متر در محل پارک لنجها طراحی شدهاند و درصد اوقات عدم آرامش را بین 5/2 تا 5 درصد منظور کردهاند. از طرف دیگر در بنادر نفتی که پذیرای شناورهای بسیار بزرگ نفتکش هستند، ارتفاع مجاز تا حدود 1 متر نیز در طراحیها استفاده شده است؛ بهطوریکه بعضی از اسکلههای نفتی اصولاً فاقد موجشکن بوده و شرایط طبیعی دریا را مزاحم تلقی نمیکنند (مثلاً اسکله جزیره خارک). همچنین میتوان به تفاوت درصد اوقات ناآرامی قابلتحمل برای شناورهای نفتکش و شناورهای حمل میعانات گازی اشاره کرد که ناشی از توانایی نفتکشها برای جدا شدن سریع و به هنگام از اسکله در هنگام دریافت هشدار و عدم امکان جدا شدن سریع برای شناورهای حمل میعانات گازی میباشد]6[. بااینحال برای حوضچهای که روبروی تأسیسات پهلوگیری قرار گرفته و بهمنظور آمادهسازی یا مهار شناورها استفاده میشود، آرامش در یک تراز خاص باید به 5/97 درصد یا بیشتر روزهای سال برسد، بهجز در مواردی که استفاده از تأسیسات پهلوگیری یا محوطه جلوی تأسیسات پهلوگیری برای هدف خاصی دسته¬بندی شده باشد. حد ارتفاع موج در حوضچه مقابل تأسیسات پهلوگیری برای جابهجایی کالا باید با توجه به نوع، اندازه و مشخصات انتقال بار شناور تعیین گردد. به این منظور میتوان از مقادیر جدول 1-1 استفاده نمود]7[.