تحقیق ايران در دوران صفويان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته تاریخ (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متـنِ ایـن تـحقیـق :
زمينه و آغاز دوره صفويه
نمودار زماني - تواريخ بر حسب هجري قمري و ميلادي است
شيخ صفيالدين اردبيلي، نياي بزرگ صفويان هشتمين نسل از تبار فيروزشاه زرينکلاه بود. فيروزشاه از بوميان ايراني و کردتبار بود که در منطقه مغان نشيمن گرفته بود. زبان مادري شيخ صفيالدين تاتي بود و اشعار تاتي او امروزه در دست است. تاتي يکي از زبانهاي ايراني و زبان بومي آذربايجان بودهاست.
دودمان پادشاهي صفويه به وسيله شاه اسماعيل اول با اتکا بر پيروان طريقت تصوف علوي تأسيس شد. اين پيروان که عمدتاً از ايلهاي ترک آناتولي بودند ,و بعداً به قزلباشها ملقب شدند بر سر اعتقادات خود سالها به طرفداري از آققويونلوها و قراقويونلوها درگير جنگهاي پياپي با دولت عثماني بودند. اسماعيل جوان نوه شيخ جنيد، پسر شيخ صفي الدين و نوه اوزونحسن آق قويونلو تحت آموزش بزرگان قزلباش (موسوم به اهل اختصاص) پرورش يافت و رهبر ديني آنان بشمار ميآمد.
ايجاد و قدرت گرفتن سلسله صفوي نتيجه حدود ۲۰۰ سال تبليغات فرهنگي صوفيان صفوي بود. اگر به اين نکته دقت کنيم که شاه اسماعيل در زمان تاجگذاري ذر تبريز تنها ۱۴ سال داشت ارزش اين سابقه فرهنگي بيشتر مشخص مي گردد.پس از فرو پاشي خلافت عباسي در بغداد محور اصلي ارايه يک مذهب و گرايش رسمي از اسلام از ميان رفت.به اين ترتيب از بين رفتن دستگاه خلافت رسمي درکنار عواملي چون نابساماني ناشي از حمله مغولان و ميل به درونگرايي مردم و تساهل مذهبي مغولان موجب رونق فراوان فرقه هاي مختلف از جمله شاخه هاي مختلف تصوف شد. پيروان شيخ صفي الدين نيز در واقع مبلغ فرقه خاصي از تصوف مبتني بر مذهب شيعه دوازده امامي بودند(هر چند در مورد اينکه شخص شيخ صفي الدين شيعه بوده است ترديدهايي وجود دارد).اعتقاد قزلباشان به اين فرقه از تصوف تا پيش از سلطنت شاه عباس اول مهمترين عامل قدرت صفويه بود.قزلباشان تا پيش از جنگ چالدران در واقع نوعي الوهيت براي شاه اسماعيل قايل بودند که با شکست در جنگ اين اعتقاد آنها رو به سستي نهاد.
ارزش تاريخي دوره صفوي
رسيدن ايرانيان به مرزهاي طبيعي خود، و در بعضي مواقع به ويژه در عهد پادشاهي شاه عباس بزرگ و ناد به مرز دوران ساسانيان به ايران شکوه و جلال پيشين را باز داد. براي اروپا که جداً در معرض خطر دولت عثماني بود، بسيار گرانبها و ارزشمند محسوب ميشد، به نحوي که مآل انديشان قوم در آن ديار، دولت صفوي را مايه نجات خويش و نعمتي براي خود ميپنداشتند و به همين سبب با پيامهاي دلگرم کننده خود، پادشاهان ايران را به ادامه نبرد و ستيز با عثماني تحريض ميکردند. بعد از عقب نشيني سلطان سليمان قانوني از آذربايجان و تحمل تلفات سنگين سپاه عثماني از سرما و برف و فقدان آذوقه، فرستاده ونيز در دربار عثماني به پادشاه خود نوشت: «تا آنجا که عقل سليم گواهي ميدهد اين امر جز مشيت باري تعالي چيز ديگري نيست زيرا ميخواهد که جهان مسيحيت را از ورطه اضمحلال نهايي رهايي بخشد .... / نقل قول از ترويزيانو سفير دولت ونيزيا در دربار سلطان عثماني؛ بنگريد به تاريخ سياسي و اجتماعي ايران .... طاهري، ص ۱۹۳» و سفير ديگري از دولتهاي فرنگ که در استانبول به سر ميبرد، همين معني را بدين عبارت بيان کرد که: «ميان ما و ورطه هلاک فقط ايران فاصلهاست، اگر ايران مانع نبود عثمانيان به سهولت بر ما دست مييافتند .... / نقل قول از بوسبک سفير فرديناند در دربار عثماني؛ بنگريد به تاريخ ادبيات، بروان، ج ۴، ص ۸».
برخي ميپندارند تشکيل دولت صفوي زياني بزرگ براي جهان اسلام بود، بدين معني که با رسمي کردن تشيع، و ضعيف ساختن تسنن، يکپارچگي مذهبي سرزمينهاي اسلامي را که تا آن دوران باقي مانده بود، از ميان برد و آن محيط پهناور و يگانه جغرافيايي را از ميان قطع کرد و به خطر انداخت. لازم به ذکر است، پيش از اين در قرنهاي چهارم تا ششم هجري دولت اسماعيلي فاطميان در مصر خلافتي در مقابل خلافت عباسي تأسيس کرده بود و تا زماني که هر دو دولت قدرتمند بودند، هيچ مشکلي در مقابله با صليبيان نداشتند. بنا بر اين قطعا اين نخستين بار نبود، که يک حکومت رسمي شيعي تأسيس ميشد. ثانياً قدرت دولت عثماني و توسعه پياپي آن بدون پشتوانه فرهنگي و اجتماعي لازم صورت ميگرفت. به طوري که علي رغم چند قرن سلطه بر يونان، بالکان و چند کشور ديگر اروپايي تنها عده کمي از مردم آن نواحي مسلمان شدند و هر چند اين مطلب درست است که عثماني بر اثر مناقشههاي ممتد با صفويان همواره از مرزهاي شرقي خود بيمناک بود و ناگزير بخشي بزرگ از نيروي نظامي خويش را در آن جانب صرف ميکرد و از پيشرفت و تمرکز نيرو در جبهههاي اروپا باز ميماند، اما شکستهاي بزرگ عثماني در اروپا بعد از محاصره وين در سال ۱۶۸۳ ميلادي و همزمان با افول و اضمحلال دولت صفوي رخ ميدهد. در واقع عامل اصلي شکست عثمانيان نه پيدايش دو حکومت شيعه و سني، بلکه برتري ادوات نظامي اروپاييان در قرن هجدهم و ضعف ساختارها و بنيههاي اقتصادي و اجتماعي عثماني نسبت به جوامع اروپاست. ر.ک. برخورد فرهنگها، برنارد لوئيس
دولت صفوي بنيادگذار دولتي واحد با مذهبي واحد
از نظر تاريخ ايران معاصر، دولت صفوي داراي دو ارزش اساسي و حياتي است: نخست ايجاد ملتي واحد با مسئوليتي واحد در برابر مهاجمان و دشمنان، و نيز در مقابل گردنکشان و عاصيان بر حکومت مرکزي؛ دوم ايجاد ملتي داراي مذهبي خاص که بدان شناخته شده و به خاطر دفاع از همان مذهب، دشواريهاي بزرگ را در برابر هجومهاي دو دولت نيرومند شرقي و غربي تحمل نمودهاست. در اين مورد، مذهب رسمي شيعه دوازده امامي، همان کاري را انجام داد که اکنون ايدئولوژيهاي سياسي در تشکيل حکومتها ميکنند ...
بانک تحقیقات رشته تاریخ - ادبیات - فلسفه
تـوضـیـحــاتِ فـایــل :
- این فایل با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
- تعداد صفحات : 44
- قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی
- جهت دانـلـود این تحقیق به انتهای صفحه مراجعه کنید.
کلمات کلیدی : ايران در دوران صفويان , تحقیق در مورد ايران در دوران صفويان , دانلود تحقیق ايران در دوران صفويان , دانلود رایگان تحقیق ايران در دوران صفويان , پروژه ايران در دوران صفويان , مقاله ايران در دوران صفويان , مقاله در مورد ايران در دوران صفويان , پروژه در مورد ايران در دوران صفويان , پایان نامه ايران در دوران صفويان , تحقیق آماده در مورد ايران در دوران صفويان , رایگان , word , ورد, پاورپوینت , pdf, تاریخ , تحقیق آماده تاریخ در مورد ايران در دوران صفويان