ياددهي-يادگيري و سنجش مفاهيم شيمي ازطريق نقشه هاي مفهومي
دسته بندي :
🔺سایر »
🔺پروژه های آموزشی
نقشه های مفهومی ،یکی ازروشهای نوینی است که بانظریه ساختن گرایی ارتباطی نزدیک داشته ومی توانند درمراحل مختلف آموزش از طراحي و تهيه محتواي برنامه درسي گرفته تا مرحله اجرا و ارزشيابي مورد استفاده قرار گيرند.آشنایی دانش آموزان ومعلمان بانقشه های مفهومی وترغیب آنان به رسم نقشه های مفهومی منجربه درگیرشدن ذهن آنهابامفاهیم وارتباط منطقی موجودبین آنهامی گردد.دراین مقاله ضمن معرفی نقشه های مفهومی کاربردآن رادرفرایندیاددهی-یادگیری شیمی وفوایدآموزش بانقشه های مفهومی (ذهنی)بیان خواهیم کرد. درچند سال اخير، معلمان و پژوهشگران براي تسهيل، تسريع و عمقبخشي يادگيري علوم تجربي به ويژه شیمی استفاده وسيعي از نقشههاي مفهومي به عمل آوردهاند.بهكارگيري نقشههاي مفهومي اين امكان را براي معلمان و دانشآموزان فراهم ميسازد تا به عميقتر كردن فرايند ياددهي و يادگيري همت گمارده و به سطوح بالاتر شناختي و انواع تفكرهاي انتزاعي، خلاق و انتقادي دست يابند. اين مقاله به معرفي نقشه هاي مفهومي و كاربردهاي آنها پرداخته و انتظار ميرود تا معلمان عزير كشورمان با به كارگيري اين ابزار قدرتمند، گامهای بلندی در فرايند ياددهي، يادگيري و ارزشيابي به ويژه مفاهيم شیمی بردارند.نظریه سازنده گرایی ازچهارچوبهای نظری مهمی است که درشکل گیری وهدایت بازنگریها وفعالیتهای جدیدآموزشی نقش مهمی راایفامی کند.ازاین رودراین دیدگاه دانش آموزتشویق می شودکه دریادگیری مطالب به فعالیتهای شخصی خویش متکی باشد.دانش قبلی موردتوجه قرارمی گیرد وحتی گاه نقدمی شود وتعامل میان دانش آموزان ومعلم به آسانی صورت می گیرد.
فهرست :
مقدمه
تعريف نقشه هاي مفهومي
انواع نقشه هاي مفهومي
نقشه هاي مفهومي عنكبوتي
نقشه هاي مفهومي شجره نامه اي
نقشه هاي مفهومي حلقوي
تهيه نقشه هاي مفهومي
اهداف ساخت نقشه هاي مفهومي
شيوه ساخت نقشه مفهومي
كاربرد نقشه هاي مفهومي
فوايد آموزش با نقشه هاي مفهومي
چشم انداز نقشه هاي مفهومي رايانه اي در آينده
نتيجه گيري