بازار برق و تجدید بازار برق ایران و جهان
دسته بندي :
🔺سایر »
🔺پروژه های آموزشی
این پروژه با توجه به جدید بودن موضوع بازار برق ، یکی از مسایل مهم و پر دغدغه این است که بر روی چه مطالبی از بازار برق می توان تمرکز کرد. بازار برق سیستمی است برای خرید و فروش برق به صورت عرضه و تقاضا که به منظور تعیین قیمت برق برپا میشود.در ساختار جدید صنعت برق، بر خلاف ساختار قدیم آن که مدیریت تولید، توزیع و انتقال، مدیریتی واحد بود، سیستمهای نامبرده به صورت مستقل عمل میکنند.در این میان بازار برق به عنوان واسطی بین سیستمهای مذکور عمل خواهد کرد و ساختار اقتصادی صنعت برق را به چهار بخش عمده فـروش، ترانزیـت، خریـد عمـده و خـرده فروش تقسیم مینماید.
در این پروژه در فصل اول به مفهوم بازار برق و ساختار آن پرداخته شده است.در فصل دوم تجربیات بین المملی در زمینه عملکرد فنی و اقتصادی بازار برق به بحث کشیده شده است.در ادامه در فصل سوم به بازار برق در ایران و لزومات توجه به آن آورده شده است که یکی از دغدغه های مهم مهندسین بازار برق می باشد.
در فصل چهارم ساختار و شاخصهای پیشنهادی برای بازار برق ایران آورده شده است و در فصل پنجم به روند تجدید بازار برق در ایران و جهان پرداخته ایم که موضوع و هدف اصلی این پایان نامه است.در فصل آخر نیز بر حسب نیاز آیین نامه بازار برق ایران آورده شده است.
بازار برق ایران حدود یک دهه است که فعالیت دارد و ارزیابی عملکرد بازار برق در ایران ، با توجه به اهداف موجود در تشکیل بازارهای برق، قابل براورد و مطالعه خواهد بود. در این راستا، افزایش سطح رقابت به عنوان یکی از مهم ترین جنبه های موفقیت در تجدید ساختار صنعت برق شناخته می شود. پایان نامه حاضر میزان رقابت در بازار برق عمده فروشی کشور را ارزیابی می کند.
در ادامه فهرست مطالب پروژه بازار برق و تجدید بازار برق ایران و جهان
فصل ۱- مقدمه ای بر بازار برق
۱-۱- بازار برق و تجدید آن
۱-۱-۱- تفاوت بین بازار برق و بازار دیگر کالاها
۱-۱-۲- ساختار بازار
۱-۱-۳- مدل های بازار برق
۱-۱-۴- انواع قرارداد در بازارهای توان
۱-۱-۵- بازارهای توان
۱-۱-۶- قدرت بازار (رقابت گریزی)
۱-۲- تجربیات بین المللی در زمینه تجدید ساختار
۱-۲-۱- هدف از تجدید ساختار و بررسی عملکرد بازار
۱-۲-۲- مؤلفههای بازار
۱-۲-۳- درسهای آموخته شده از فرآیند تجدید ساختار در سطح بینالمللی
فصل ۲- تجارب بینالمللی در زمینه عملکرد فنی و اقتصادی بازار برق
۲-۱- بازار برق نیویورک
۲-۱-۱- کلیات
۲-۱-۲- بازار روز بعد، زمان حقیقی، خدمات جانبی و بازار ظرفیت نیویورک
۲-۱-۳- قراردادهای انباشتگی سیستم انتقال
۲-۱-۴- نظارت بر بازار برق نیویورک
۱٫ هزینههای تولید
۲٫ هزینههای فرصت
۳٫ گزارشات روزانه
۴٫ قراردادهای مزایدهای
۲-۲- بازار برق کالیفرنیا
۲-۲-۱- کلیات
۲-۲-۲- بازار روز بعد، ساعت بعد، زمان حقیقی، خدمات جانبی کالیفرنیا
۲-۲-۳- حق مالی انتقال و سقف قیمتها
۲-۲-۴- نظارت بر بازار برق کالیفرنیا
فصل ۳- بازار برق ایران
۳-۱- بررسی و پیشنهاد شاخصهای فنی و اقتصادی عملکرد بازار برق ایران
۳-۲- مبانی اولیه
۳-۳- بررسی بازار برق ایران
۳-۳-۱- وضعیت مطلوب در بلندمدت
۳-۳-۲- وضعیتهای بینابین
۳-۳-۳- ویژگیهای نظام قانونی موجود
۳-۴- مدل بازار برق ایران
۳-۴-۱- روش حراج در بازار برق ایران
۳-۴-۲- اپراتور مستقل سیستم یا سازمان مسئول بازار برق ایران
فصل ۴- ساختار و شاخصهای پیشنهادی برای بازار برق ایران
۴-۱- ملزومات ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق ایران
۴-۱-۱- ملزومات ساختاری برای انجام ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق ایران
۴-۱-۲- نیاز به تعریف شاخصها،بهمنظور انجام ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق
۴-۱-۳- اندیسها و مدلهای آشکارسازی قدرت بازار
۴-۱-۴- تواناییهای لازم واحدهای نظارت بازار برق ایران
۴-۲- نتیجهگیری
فصل ۵- روند تجدید بازار برق در ایران و جهان
۵-۱- مقدمه
۵-۲- تاریخچه تجدید ساختار
۵-۳- نکات مهم در تجدید ساختار برق
۵-۴- تجدید ساختار در ایران
۵-۵- آیین نامه خرید و فروش برق در تجدید بازار برق ایران
۵-۶- دلایل گرایش به تجدید ساختار
۵-۷- شرایط تحقق صحیح و موفقیت آمیز تجدید ساختار
۵-۸- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران : عزم جدی مسئولین
۵-۹- فرهنگ سازی فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۰- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۱- ساختار طراحی شده برای بازار برق ایران
۵-۱۲- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۲-۱- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم
۵-۱۲-۲- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم۲
۵-۱۲-۳- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۱
۵-۱۲-۴- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۲
۵-۱۲-۵- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۳
۵-۱۳- گردش ارائه خدمات برق و وجوه در خرید و فروش آن را در سال ۱۳۸۴
۵-۱۴- گردش ارائه خدمات برق و وجوه در خرید و فروش آن را در سال ۱۳۸۵
۵-۱۵- ویژگیهای بازار برق ایران
فصل ۶- آیین نامه بازار برق ایران
۶-۱- هدف
۶-۲- محدوده و دامنه کاربرد
۶-۳- مسئولیت
۶-۴- تعاریف
۶-۴-۱- فروشنده
۶-۴-۲- نیروگاه
۶-۴-۳- خریدار
۶-۴-۴- شرکت توزیع
۶-۴-۵- قابلیت تولید ابراز شده
۶-۴-۶- قابلیت تولید قابل گسیل
۶-۴-۷- قابلیت تولید واقعی
۶-۴-۸- نرخ آمادگی
۶-۴-۹- نرخ پیشنهادی انرژی تولیدی
۶-۴-۱۰- نرخ پذیرفته شده انرژی تولیدی
۶-۴-۱۱- واحد نیروگاهی انرژی محدود
۶-۴-۱۲- آزمون ناموفق ظرفیت
۶-۴-۱۳- نیاز مصرف کل
۶-۴-۱۴- نیاز مصرف با نرخ بازار
۶-۴-۱۵- نیاز مصرف با نرخ پیشنهادی
۶-۴-۱۶- نرخ قدرت درخواستی
۶-۴-۱۷- نرخ بازار (انرژی مصرفی)
۶-۴-۱۸- نرخ پیشنهادی خرید
۶-۴-۱۹- نرخ پذیرفته شده خرید
۶-۴-۲۰- قدرت قابل تأمین
۶-۴-۲۱- مصرف واقعی
۶-۴-۲۲- نرخ بیشینه انرژی
۶-۴-۲۳- آزمون ناموفق مصرف
۶-۴-۲۴- رویه تعیین خسارت
۶-۵- ارکان بازار برق
۶-۵-۱- مدیر بازار
۶-۵-۲- مرکز
۶-۵-۳- هیأت تنظیم بازار
۶-۶- نحوه خرید از نیروگاهها
۶-۷- نحوه فروش انرژی برای توزیع