پايان نامه تحليل و بررسي پوسترهاي لهستان در دهه 1950 تا 1970

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)


دانلود پایان نامه تحليل و بررسي پوسترهاي لهستان در دهه 1950 تا 1970
این پروپوزال در قالب فرمت pdf قابل استفاده میباشد

فهرست مطالب:

چکيده ..................
مقدمه ...................١
فصل اول : تاريخچه پوستر
١-١   بيان مسئله (پوستر و ويژگي هاي آن) ........٢
١-١- الف  - ويژگي هاي پوستر .....٣
١-٢   سير تحول پوستر .................٤ فصل دوم : بررسي پوستر هاي مکتب لهستان
٢-١   آشنايي با موقعيت جغرافيايي لهستان ............٥
٢-٢   موقعيت سياسي لهستان ......٦
٢-٣   لهستان در جنگ جهاني اول .........................٦
٢-٤   وضعيت لهستان در جنگ جهاني دوم .........٧
٢-٥   مروري بر تاريخ پوستر لهستان ...................٩
٢-٦   عصر طلايي پوستر در لهستان (دهه ٥٠ تا ٧٠) ....................٩
٢-٧   شروع نسل نو ................١٠

 
٢-٢-١  معرفي و بررسي آثار هنرمندان مکتب لهستان در دهه ٥٠ تا ٧٠................١١
٢-٢-٢     والدمار اشويرژي ...............١٢
٢-٢-٣     هنريک توماشفسکي .........................١٥
٢-٢-٤    يان لنيکا ..................١٧
٢-٢-٥    يان ملودوژنيچ .........١٩
٢-٢-٦    فرانسيس استاروويسکي ....................٢١
٢-٢-٧    رومن شيسلويچ .......٢٤
٢-٢-٨    تادئوش ترپوفسکي .٢٦
٢-٢-٩    ميچلاو گوروسکي ..٢٩
٢-٢-١٠  ويکتور گورکا .........٢٩
٢-٢-١١  ماچي اوربانيتس .....٣١
٢-٢-١٢  تادئوس گرونووسکي .......................٣٣
٢-٣-١  پوسترهاي فيلم در لهستان ..................٣٥
٢-٣-٢  تجزيه و تحليل برخي از آثار هنرمندان مکتب لهستان .٤٠
٢-٣-٣  تأثير مکتب لهستان بر پوستر هاي فرانسه ....................٥٠
 

 
فصل سوم : پروژه عملي
٣-١   گزارش تئوري ............٥٣
٣-٢   گزارش پروژه عملي ...٥٤
٣-٣   گزارش تصويري ........٥٧
نتيجه گيري .٦٥
منابع و مأخذ ........................٦٦
 

چکيده:
 
اين پايان نامه تحقيقي است درباره آثار پوستر هنرمندان مکتب لهستان در دهه هاي ١٩٥٠ تا ١٩٧٠ با توجه به اين امر که لهستان در سال هاي ١٩٣٩-
 
١٩٤٥ اشغالگري قواي نازي و شوروي را تحمل کرد. در اين سال ها لهستان از نابودي امکانات ارتباطي ، حمل و نقل و صنعتي خود به ستوه آمده بود، « مدرسه پوسترسازي لهستان » شکل گرفت . در اين دوره است که تأثير گذارترين طراحان - هنريک توماشفسکي ، رومان چيسلويچ ، که به « پدران بنيانگذار» مکتب پوسترساز لهستان مشهور شدند، به مطرح ساختن مسايل اجتماعي و سياسي در کارهاي بي نظير خود پرداختند. هنرمندان پوسترساز لهستاني اوايل دهۀ ١٩٦٠ با سبک نسل هاي پيشين خود آشنا بودند. واقع گرايي که زماني کفايت مي کرد، و نمادگرايي حاصل از جنگ ديگر نمي توانست نسل جديد هنرمنداني را که هنر پوستر سازي لهستان را به شهرت رساندند راضي سازد. هنرمندان جوان تر مکتب لهستان در آثارشان از سبک هاي متنوعي مانند (اکسپرسيونيسم ، رئاليسم ، سوررئاليسم و ...) بهره جستند. در طول دو دهۀ ١٩٦٠ و
١٩٧٠ فيلم در لهستان نقش بي نهايت مهمي داشت . سينما چه مستند و چه غيرمستند به وجدان اجتماعي مردم تبديل شده بود، زيرا فيلم شيوه اي از زندگي را تصوير مي کرد. در اين رساله به بررسي عوامل موثر در به وجود آمدن مکتب پوستر لهستان و سپس عناصر هنري هنرمندان آن دوره به آن پرداخته اند ، تجزيه و تحليل ميگردد...

مقدمه
- چرا پوستر هاي لهستان تا اين حد متفاوت هستند؟
در جواب اين سوال بايد بگوييم : گويي اين پوسترها با مخاطبان صحبت ميکنند و درد و رنج هاي زندگي بشري را با مخاطبان شريک مي شوند و چرا اين پوسترها اينقدر محزون و غم انگيزند؟ اين سوالات مقدمه اي شد تا ببينيم که هنرمندان لهستاني چگونه از عناصر براي بيان مفاهيم استفاده ميکنند؟
 فرض را بر اين مي گيريم که دليل شرايط خاص سياسي - اجتماعي حاکم بر کشور لهستان به خصوص در آن دوره هنرمندان به سبک خاصي براي بيان مطالب روي آوردند که بازتاب همه کاستي ها و رنج ها و اندو ه هاي موجود در جامعه بود . آن ها با تمثيل هايي برگرفته از فرهنگ و داستان هاي بومي خود با مردم حرف مي زدند و از آن ها مي خواستند بر گفته هاي آنان تامل و تفکر کنند و دراين راستا از نقوش انساني بسيار فراوان استفاده کرده اند.
 بررسي مکتب لهستاني از نظر علمي مي تواند در شناخت ما به يکي از بزرگ ترين و موثر ترين مکاتب گرافيک جهان معاصر کمک شايان ذکري بنمايد . شناخت اين هنرمندان و مکتب لهستان مي تواند تاثير به سزايي روي نسل حاضر گرافيک ايران و نسل آينده داشته باشد. مکتب لهستان همواره مورد توجه دانشگاه هاي معتبر هنري دنيا و اساتيد آن ها قرار داشته است .

فصل اول: تاريخچۀ پوستر
 
١- ١ پوستر و ويژگي هاي آن
 پوستر يک اثر چاپ و تکثير شده است از يک موضوع ، درباره يک رويداد يا واقعه خاص جهت اطلاع رساني به قشر گسترده اي از مخاطبين جامعه ، ارائه مي شود . ” پوستر ” گونه اي ديگر از زير مجموعه هاي هنر گرافيک است با سابقه بسيار قديمي در تخته اعلان، آگهي دستي ، برگه نمايش ، باسمه چوبي و جزء اين ها، ولي از زمان ابداع (ليتوگرافي رنگي با ويژگي هاي جديد، به طور مثال طرح ساده و رنگ بندي تند) مطرح شده است . اگر چه نخستين پوستر انگليسي در سال ١٨٧١ ميلادي توسط ” فدريک واکر ” به روش حکاکي روي چوب تهيه شد، ولي ” ژول شره ” فرانسوي را بايد پدر هنر پوستر” دانست .
 سپس ” تولوز- لوترک ” اهل فرانسه (١٨٦٤-١٩٠١م ) تحت تاثير ”ژول شره ” و با بهره گيري از باسمه هاي ژاپني عرصه تازه اي را در برابر هنر پوستر گشود. ” تولوز لوتـرک ” طراح پوستر ، با سمه ساز و چاپ گر اهل فرانسه ، اگر چه وي فقط ”سي و دو پوستر” و تعداد کمي آگهي ، کتاب و جلد صفحه موسيقي و .... طراحي کرد اما نقش مهمي در شکل گيري و تحويل طراحي پوستر مدرن داشت .در سال ١٨٩١ ميلادي اولين پوستر خيره کننده خود را براي مجله در” مولن روژ” طراحي کرد که بلافاصله موجب شهرت او شد . پيشگامان اين هنر در کوشش هاي خود براي تلفيق مقاصد هنري و تبليغاتي به ضرورت طراحي ساده و قوي پي بردند . در پيش تر از خلق پوستر توسط اين هنرمندان ، آگاهي دادن خبر توسط تخته هايي به ابعاد ٧٥*٦٠ و فقط به صورت نوشتاري و قابليت تک رنگ و يا دو رنگ امکان پذير بود . حالتي گردن آويز داشت که به مثال پيراهن داخل سر مي رفت . قسمتي در جلوي سينه او قرار مي گرفت و قسمت ديگر آن به پشت کمر آويخته مي شد ، در شهر مشغول به قدم زدن مي شدند و مردم آن را مطالعه مي کردند.

پس از جنگ جهاني دوم ، هنر پوستر در مراکز تحويل اوليه اش ( فرانسه – انگليستان – روسيه و آلمان ) محدود نماند . به خصوص ، لهستان ، کوبا ، ژاپن و بسياري از کشور هاي ” جهان سوم ” در اين عرصه در خشيده اند . در ايران نيز از دهه ١٩٦٠ميلادي ، هنر پوستر با آثار ” مرحوم مرتضي مميز ” و چند تن از استادان و طراحان گرافيک وارد مرحله تحويل جدي خود شد . پوستر از جمله متداول ترين نوع ساختار گرافيکي است که معمولا از دو عامل مهم ”پيام ” و ”تصوير” تشکيل شده است . عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن ميان افراد جامعه با موضوع تبليغ مي باشد . در بيشتر مواقع حامل پيام و آگهي دادن يک خبر و اطلاع، به صورتي که بيانگر رويداد در گذشته و يا زمان حال و يا نويد از خبر در آينده باشد .
 ١-١-الف  - ويژگي هاي پوستر
١ - توجه بيننده را به خود جلب کند و وي را به پيگيري و خواندن آن ترغيب کند.
٢- به شيوه اي منطقي داراي نظم با شد.
٣ - مخاطب را در برابر خود متوقف کند.(حداقل زمان براي نظاره ١٥ ثانيه را بتواند در ديد مخاطب ايجاد کند)
٤ - به خوبي مخاطب خود را بشناسد.
٥ - بتواند با مخاطب خود ارتباطي بي واسطه برقرار کند و معما گونه و گنگ نباشد.
٦ - خوانا بودن مطالب و حروف را دارا باشد.
٧ - آميزش جذابي از حروف و تصاوير را به نمايش بگذارد.
٨ - به خوبي عناصر اصلي طراحي را به خدمت بگيرد.
٩ - بتواند به نحو احسن مفهوم اصلي پيام را به مخاطبين خاص خود منتقل کند.
١٠ - علاوه بر ديد بصري، تفکر مفهومي را نيز در بيننده القا کند.
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4392 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:4,848 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل